Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Главная страница


Методические рекомендации и задания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Английский язык» для слушателей факультета заочного обучения, повышения квалификации и переподготовки кадров




Скачать 472.52 Kb.
страница1/3
Дата15.05.2017
Размер472.52 Kb.
ТипПояснительная записка
  1   2   3
Комитет по чрезвычайным ситуациям МВД Республики Казахстан

Кокшетауский технический институт


Факультет заочного обучения, повышения квалификации и переподготовки кадров

Кафедра социально-гуманитарных дисциплин языковой и психологической подготовки

Специальность 5B100100 «Пожарная безопасность»



Методические рекомендации и задания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Английский язык» для слушателей факультета заочного обучения, повышения квалификации и переподготовки кадров

Кокшетау, 2015


Комитет по чрезвычайным ситуациям МВД Республики Казахстан

Кокшетауский технический институт


Рассмотрено и утверждено Утверждаю

на заседании УМС КТИ, Председатель УМС КТИ

рекомендовано к печати ____________ Д.Бекенов

«___»_____2015 г. Протокол №___ «___»______2015г.

Авторы:

Нарбаев К.А. – магистр государственного и местного управления, начальник кафедры СГДЯ и ПП

Саденова Б.Б. – магистр образования, старший преподаватель СГДЯ и ПП

Рассмотрено на заседании кафедры _________________________________


«______» ______________ 20____г. / Протокол № ________________/
Начальник кафедры ___________________________________________

(ФИО, подпись)

Одобрено методической комиссией кафедры__________________


«_______» _________________ 20___ г. / Протокол № ________________/

Председатель МКК ________________________________________________



(ФИО, подпись)

© Кокшетауский технический институт, 2015 г.



Пояснительная записка

Основной целью обучения слушателей английскому языку в неязыковом вузе является достижение ими практического владения этим языком, что предполагает при заочном обучении формирования умения самостоятельно читать литературу с целью извлечения информации.

Контрольные работы составлены в соответствии с программой по иностранным языкам для неязыковых высших учебных заведений.

Слушатели, не изучавшие английский язык в школе или утратившие навыки чтения и понимания текстов на английском языке, проходят все разделы программы. Слушатели, обладающие определенными знаниями и навыками, проходят программу с учетом их подготовки под руководством преподавателей кафедры. В соответствии с действующими учебными планами практический курс английского языка для заочного отделения составляет 15-20 часов обязательных аудиторных занятий.



Требования к слушателям на экзамене

К зачету допускаются слушатели, выполнившие контрольные работы. Для сдачи экзамена слушатель должен уметь прочитать со словарем незнакомый текст на английском языке, содержащий изученный грамматический материал, и выполнить грамматический анализ нескольких предложений.

Форма контроля:

а) устный или письменный перевод

б) ответы на вопросы по изученному грамматическому материалу.

Нормы перевода 600-800 печатных знаков в час, письменно. К экзамену допускаются слушатели, имеющие зачеты за предыдущий курс и выполнение контрольной работы.

Слушатель должен уметь:

- читать и переводить текст со словарём по специальности (норма перевода 1000 печатных знаков в час).

- знать грамматический материал в объеме изучаемого практического курса английского языка.

- отвечать на вопросы по разговорным темам. Например, «Моя биография», «Моя специальность» и др.

- знать наизусть 20-25 профессиональных терминов и терминосочетаний.

Выполнение контрольных заданий и оформление контрольных работ

1.Количество контрольных заданий, выполняемых слушателем на каждом курсе, устанавливается учебным планом института. В письме кафедры института вы получите точный график выполнения контрольных работ.

2.Выполненные контрольные работы следует отправлять на электронный адрес ведущего преподавателя или ФЗО ПК и ПК. Титульный лист работы должен быть оформлен в соответствующей форме (учебное заведение, шифр специальности, ФИО, номер группы, номер контрольной работы, ФИО преподавателя).

3.Контрольные работы должны быть выполнены в той последовательности, в какой они даны в настоящем пособии.

4.На зачетах и экзаменах слушателям предлагается прочитать без словаря незнакомый текст, в котором могут встретиться неизвестные ему слова. Для того чтобы приучить слушателей к чтению текстов с охватом общего содержания, в каждом контрольном задании выделяется один или два абзаца текста для проверки умения читать без словаря, понимать основную мысль, изложенную в абзаце.

5.Выполненные контрольные работы направляйте для проверки и рецензирования в институт в установленные сроки.

6.Если контрольная работа выполнена без соблюдения указаний или не полностью, она возвращается слушателю без проверки.

Порядок выбора тем для выполнения контрольной работы.

Занятия на контрольную работу состоит из десяти тем. Две последних цифры номера зачетной книжки слушателя-заочника определяют вариант задания контрольной работы (таблица 1)

Например: номер зачетной книжки 2215. Вариант контрольной работы 15. по таблице 1 определены номера заданий контрольной работы. 5/3,4; 8/5,6; 7/7,8; 3/1,2.

Примечание: числитель-номер темы, знаменатель-номер задания.

Отсюда выходит: Тема 5 задание 3,4; Тема 8 задание 5,6; Тема 7 задание 7,8; Тема 3 задание 1,2

Итак, вариант 15, требует самостоятельно раскрыть содержание этих заданий.



ТЕМА1

Задание 1

Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложение на русский язык. В разделе (б) обратите внимание на особенности перевода пассивных конструкций:

a) 1. The special application of light has led to the development of lasers and masers.

2. The scientist is working on an interesting problem for obtaining power from atom.

3. Most waves are reflected from metals.

4. Before Newton's time, however, such great scientist as Copernicus. Gallilei and Kepler had discussed gravitation.

b) 1. The delegation of foreign specialist was shown the new electronic equipment of our lab.

2. They will be given new interesting data by the end of month.

3. The parts of this device are acted upon by more than two forces.

Задание 2

Перепишите следующие предложения. Подчеркните Participle I и Participle 2 и установите функции каждого из них, т.е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или составной частью глагола-сказуемого; предложения, переведите на русский язык.

1. Electrical energy used in our homes is often converted into heat and light.

2. All objects surrounding us are composed of different substances. If produced by friction heat is usually considered as useless work. Passing through the air alpha - particles ionize it.



Задание 3

Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент; предложения переведите на русский язык.

1. Polymers can be used for making different things.

2. Energy is never destroyed one form of energy maybe converted into another.

3. They will be able to improve the experimental conditions in their laboratory.

4. This complicated process must result in the release of energy.

5. The mixture is to be heated before the experiment.

6. The laboratory assistant had to alter the experimental conditions.



Задание 4

Ответьте на вопросы по теме: "Working Day?"

1. When does your working day begin?

2. What time do you usually get up?

3. Do you do physical exercises every morning?

4. Do you wash with cold or hot water?

5. How long does it take you to wash, get dressed and do your morning exercises?

6. What time do you generally have breakfast?

7. Where do you go after breakfast?

8. Do you live far from work (the office)?

9. How do you get to your office?

10. Till what time are you busy in the office?

11. You don't usually have lunch at home, do you?

12. What do you generally do when you come home from work?

13. You take a preparatory course at the institute, don't you?

14. On what days of the week do you have classes?

15. When do you work at the library?

16. Do you take a short rest right after dinner?

17. How do you spend your leisure time, particularly in the evening?

18. Do you often go to the cinema (the theatre)?

19. You don't see TV or listen to the radio every evening, do you?

20. Do you go to a concert or a dance at weekends? Do you go for a walk too?

21. You meet your friends there and have a good time, don't you?

22. What time do you go to bed?



Задание 5

Перепишите предложения, поставив глаголы, данные в скобках, в соответствующем времени

1. My friend (to work) at the factory.

2. This group (to go) to the theatre next month.

3. We (to get) books from the library last week.

4. I (to come) home later than usual yesterday.

5. This student (to answer) well at the last lesson.

6. They (to translate) text two tomorrow

7. He (to read) the book about Robinson Crusoe in his childhood.

8. We (to want) to live in peace.

9. School children (to have) the longest holidays in summer.

10. The great Kazakh poet Abai was born in 1845.



Задание 6

Составьте прогноз погоды по Казахстану, используя времена группы Indefinite и оборот there + to be?



Задание 7

Перепишите и письменно переведите на русский язык 1, 2, и 3-й абзац текста.

Пояснения к тексту.

1. the concretization - воплощение

2. to outstrip his days - опережать своё время

3. gifts - одаренность

4. in resolving - в решении

5. boldness of vision - смелость приведения



Sergei Korolyov (1906-1966)

1. Korolyov's biography is the concretization of the history of our land in one man. And at the same time he was always a little ahead; he was outstripping his days, and outstripped it during his life.

2. The name of Sergei Korolyov will forever be associated with one of the greatest achievements of science and technology of all times the down of the age of space exploration by man. He was a leading designer of rocket and space systems, which ensured success in the initial stages of investigation of outer space.

3. Korolyov's devotion to his work, unusual gifts as a scientist and designer, his energy and outstanding organizational abilities, played a major role in resolving the complex scientific and technical problems that stood in the pact of development of rocket and space technology. I Ic possessed enormous talent and boldness of scientific and engineering vision and this contributed to the realization of the most complicated scientific and technological projects.

Many of Academician Korolyov's ideas were widely applied and extended in rocket and space engineering. He trained many scientists and engineers who are working today in various scientific and design organizations.

All his life Korolyov was working and devoted his whole life to selfless service to this homeland, to the development of an advanced science and technology.



Задание 8

Составьте 15 вопросов к тексту и переведите вопросы на русский язык.


ТЕМА 2

Задание 1

Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложение на русский язык. В разделе (б) обратите внимание на особенности перевода пассивных конструкций:

1. The importance of scientific research is growing with every day.

2. A ground of seven engineers has worked out the technology for producing a new alloy.

3. There are only two kinds of energy transfer – wave motion and particle motion.

4. By that time Niels Bohr had already accepted Rutherford's model of the atom.

6) 1. The data of the latest research in this field of science are often referred to.

2. Gold is not affected by moisture.

3. The laboratory of our Institute was given a new tack.

Задание 2

Перепишите следующие предложения. Подчеркните Participle 1 и Participle 2 и установите функции каждого из них, т.е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или составной частью глагола-сказуемого; предложения переведите на русский язык.

1. The only farce acting on a freely failing body in vacuum is gravity.

2. When placed over fire a substance becomes hot.

3. Steam usually generated in a boiler is heated by fire.

4. While studying the properties of electrons atomic physicists solved many other problems.



Задание 3

Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент; предложения переведите на русский язык.

1. Radio waves can be used for different purposes.

2. Ultra-violet radiation may produce ionization.

3. The will be able to create the necessary conditions in the laboratory.

4. The experiments must be conducted at room temperature.

5. The constituents of this compound had to be determined at very low temperatures.

Задание 4

Ответьте на вопросы по теме "Geography of Great Britain".

1. Is Great Britain a big country?

2. How many parts does it consist of?

3. What is the population of Great Britain?

4. What is the capital of Great Britain?

5. What are the biggest cities of Great Britain?

6. What is the surface like in the country?

7. What part of the country is mountainous?

8. Are there long rivers there? Which is the longest river?

9. What is the climate like in the country?

10. Does it often snow (rain) in winter?

11. Do they often have fogs?

12. Where is London situated?

13. What places of interest are there in London?

14. What parts of London are known to everybody?



Задание 5

Перепишите предложение, поставив глаголы, данные в скобках, в соответствующем времени.

1. "Who usually (to do) his room?" "This student (to do)".

2. "Who (to do) his homework there now?" "I (not to know)".

3. I (to live) near my office last year. I always (to walk) there.

4. "How well your friend (to speak) English?" "He (to speak) English badly".

5. "What language you (to learn) five years ago?" "I (to learn) French"

6. "What language he (to learn) now?" "He (to learn) German".

7. "How long your class usually (to last)?"

8. "How long your class (to last) on Monday morning?"

9. "Who you (to discuss) this question with last night?"

10. "Who you usually (to go) home with?" "I (to go) home with my friends".



Задание 6

Переведите предложения на английский язык, обращая внимания на время глагола-сказуемого.

1. Я посмотрел на доску и переписал новые слова.

2. Где вы жили в прошлом году? - Я жил в Кокшетау.

3. Вы поблагодарили его за книги?

4. Мы не обсудили многих вопросов вчера.

5. Когда вы в последний раз повторяли это правило? - Мы повторяли его только позавчера.

6. Они ответили на многие письма в прошлом месяце.



Задание 7

Перепишите и письменно переведите на русский язык текст.

Пояснения к тексту.

rocket propulsion - ракетные двигатели (движения при помощи ракетного двигателя)

it took... two hundred years for someone to formulate … - потребовалось … двести лет, чтобы сформулировать ...

to go intro - рассмотреть

quite thoroughly - достаточно глубоко.

on this ... rest – на этом основана

some sort of – своего рода

Konstantin Tsiolkovsky (1857- 1935)

Tsiolkovsky was born near Ryazan, south of Moscow in 1857. In his childhood he began to take interest in physics and mathematics.

In 1895 he was beginning to mention space flight in his papers and in 1898 was writing about the necessity for liquid – fuel rocket engines. His first work, dealing with the fundamentals of rocket propulsion, was written in 1898, but it was published only five years later. Thus it took approximately two hundred years for someone to formulate a practical application of Newton law of action versus reaction.

In 1903 he began a series of articles for an aviation magazine in which he went into the theory of rocketry quite thoroughly, and the colonization of the solar system and was the first to suggest space station. By the 1930s he was a well-known scientist in the Soviet Union. At this time the country was already interested in some of space programs.

Tsiolkovsky offered two very important contributions: the notion of multi-stage rockets, and the idea of using liquid hydrogen and liquid as fuel.

The tombstone on Tsiolkovsky grave carries the message "Mankind will not remain tied to earth forever", and so it proved. Twenty-two years after his death the soviet people launched the first man-made satellite.



Задание 8

Составьте 15 вопросов к тексту и переведите вопросы на русский язык.


ТЕМА З

Задания 1

Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык. В разделе (б) обратите внимание на особенности перевода пассивных конструкций:

a) 1. Industry has developed various applications for the electromagnet.

2. Newton had established his law of gravitation before 1670.

3. The application of electronics is changing the entire life of people.

б) 1. They were given the wrong data of the experiment.

2. The speaker was asked a number of difficult questions.

3. Today polymers are referred to as materials of vital importance.



Задание 2

Перепишите следующие предложения. Подчеркните Participle I и Participle 2 и установите функции каждого из них, т.е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или составной частью глагола-сказуемого; предложения переведите на русский язык.

1. The forces acting between atoms within a molecule are very great.

2. When placed in a strong magnetic field iron becomes magnetized.

3. Heat produced from electrical energy often heats our homes.

4. While speaking of strength it must be noted that strength is not the same as stiffness (жесткость).



Задание 3

Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент; предложения переведите на русский язык.

1. Objects may reflect most of one colour, half of another colour and a small percentage of some others.

2. Nobody will be able to measure the density of this substance without a special device.

3. In our experiments the initial substances must be chemically pure.

4. The aim of the study is to provide definite results as soon as possible.

5. The force acting upon the body had to be determined.

Задание 4

Ответьте на вопросы по теме «My Biography».

1. What is your name?

2. How old are you?

3. When were you born?

4. Where were you born?

5. Where do you live? What is your address?

6. When did you enter school?

7. When did you leave it?

8. Did you make good progress at school?

9. What was your favourite subject?

10. What kind of social activities did you have at school?

11. What did you do after finishing school?

12. What is your occupation?

13. Did you serve in the army?

14. Why did you decide to enter the university?



Задание 5

Заполните пропуски глаголами to be, to have в соответствующих формах. Переведите предложения.

1. I know that his father... many books in different foreign languages.

2. Usually he ... at home on Sunday.

3. Next year there ... new equipment in our school laboratory.

4. Tomorrow I ... either at the Institute or at home.

5. Now there ... a beautiful garden near the house.

6. Ten years ago there ... only a primary school in our village.

7. Now his parents ... a comfortable flat.

8. There ... two terms in the academic year.



Задание 6

Сравните следующие пары предложений и переведите их на русский язык.

1. The teacher asks the students a lot of questions. The students are asked a lot of questions.

2. He told them an interesting story. He was told an interesting story.

3. She visited her friends. She was visited by her friends.

4. I will give you a good book. I will be given a good book.

5. The rector will receive you at 3 o'clock. You will be received on Wednesday.

6. They will show us a new film tomorrow. They will be shown a new film tomorrow.



Задание 7

Перепишите текст и письменно переведите на русский язык.

Three men came to New York for a holiday. They came to a very large hotel and took a room there. Their room was on the forty-fifth floor. In the evening the three men went to the theatre and came back to the hotel very late.

"I am very sorry", said the clerk at the hotel, "but our lifts do not work tonight. If you don't want to walk up to your room, we shall make beds for you in the hall".

"No, no", said one of the three men, "no, thank you. We don't want to sleep in the hall. We shall walk up to our room".

Then he turned to his two friends and said: "It is not easy to walk up to the forty-fifth floor, but I think I know how to make it easier. On our way to the room I shall tell you some jokes; then you, Andy, will sing us some songs; then you, Peter, will tell us some interesting stories".

So they began to walk up to their room. Tom told them many jokes; Andy sang some songs. At last they came to the thirty-fourth floor. They were tired and decided to have a rest.

"Well", said Tom, "now it is your turn, Peter. After all the jokes we heard on our way here tell us a long and interesting story with a sad ending".

"I shall tell you a story you ask me for", said Peter.

"It is not long, but it is sad enough, we left the key to our room in the hall".



Задание 8

Составьте 10 вопросов к тексту.


ТЕМА 4

Задание 1

Перепишите следующее предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму залог. Переведите предложение на русский язык. В разделе (6) обратите внимание по особенности перевода пассивных конструкций.

а) 1. Atoms are grouped in various ways to mock molecules.

2. Scientists have found ways of measuring the sizes and positions of bodies in the Universe.

3. While the Earth is marking one complete rotation on its axis. It is also traveling in its orbit about the Sun.

4. Scientists had solved many interesting problems by the end of the 19th is century.

б) 1. Iron is referred to as the most important metal of our metallic age.

2. The name electron was given to the small negative particle discovered by Thomson.

3. The ignition was followed by combustion.

Задание 2

Перепишите следующие предложения. Подчеркните Participle I and Participle 2 и установите функций каждого из них, т.е. укажите, является ли оно определением, обстоятельством или составной частью глагола-сказуемого, предложения переведите на русский язык.

2. At the centre of the atom, and forming its nucleus, there are one or more positively charged particles or protons.

3. When electrified a body may repel as well as attract different objects.

4. Heart gained by one substance is heat lost by another.

Задание 3

Перепишите следующие предложения подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент; предложения переведите на русский язык.

1. Infra-red waves can be stopped by glass.

2. Energy release may do some useful work.

3. Soon we shall be able to understand many phenomena which occur on the solar surface.

4. Today the scientists must concentrate their attention on the production of artificial materials.



Задание 4

Ответьте на вопросы по теме «My Favorite Writer»

1. Who is your favorite writer?

2. Is he a Kazakh writer or a foreign one?

3. How did he begin to write?

4. What book by this writer do you like best?

5. What is the book about?

6. What was his first book?

7. How many books by this writer did you read?

8. Why do you like this book?

9. Are his books read by many people?

10. Are you a regular reader?

11. Do you know anything by heart from the books of this writer?

12. Do you read books by foreign authors in the original or in Kazakh translation?

13. Is your writer a novelist or a short story writer?

14. What famous American or British writers do you know?



Задание 5

Подставьте вопросы к выделенным словам.

1. They worked at a large factory then. (3)

2. My sister stayed at her friends over the week-end. (3)

3. You lived in that house ten years ago. (3)

4. Ann plays volley-ball well. (2)

5. Peter decided to go to a medical school last year. (2)

6. They like to play football in fine weather. (1)

7. My friend wrote an interesting article last month. (3)

Задание 6

Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимания на степени сравнения прилагательных и наречий.

1. It is better to go there by plane. It is much quicker than by train.

2. The physics laboratory of this institute has the best apparatus for the experiment.

3. The road became worse as we went along.

4. The more you experiment, the better.

5. He begins to work much earlier than I do.

6. He was given the most difficult task.

7. The last report at the conference was the most interesting.

8. Edition could work at his experiments for days and weeks.

9. Sometimes he slept less than five hours a day.

10. The work has to be done in the least possible time.

11. It is the least you could do for her.

Задание 7

Перепишите текст и письменно переведите на русский язык. Пояснения к тексту:

1. tо be the air -летать.

2. the climax - самый ответственный момент.

3. steeping store - новый шаг.

Neil Armstrong

Neil Armstrong, an American astronaut, was born in the town of Wapakoneta, Ohio on the 5th of August, 1930. He has been in the air almost all his adult life. He was already flying planes when he was twenty.

After he had graduated from the University in 1955, he joined NASA and was one of the best pilots of the x-15 rocket plane. In 1962 he became an astronaut and was a command pilot of «Gemini-8» in 1966 when he performed the first successful docking of two vehicles in space. The climax 2 of his life, however, came in 1969, when the commander of the «Apollo 11» spacecraft, he and Edwin Aldrin took the lunar module down to the very surface of the Moon.

Armstrong was then the first human being in history to set foot upon the surface of the Moon. He said, «That is one small step for a man, one giant leap for mankind». After the successful fulfillment of the program the «Apollo» spacecraft returned to the Earth.



Задание 8

Составьте 15 вопросов к тексту.



  1   2   3

  • Методические рекомендации и задания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Английский язык» для слушателей факультета заочного обучения, повышения квалификации и переподготовки кадров
  • Требования к слушателям на экзамене
  • Выполнение контрольных заданий и оформление контрольных работ
  • Порядок выбора тем для выполнения контрольной работы.
  • ТЕМА1 Задание 1
  • Задание 2
  • Задание 6
  • Задание 8
  • Konstantin Tsiolkovsky (1857- 1935)