Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Главная страница


Викторина в 5 классе "What do you know about music? "Что ты знаешь о музыке?"




Скачать 42.73 Kb.
Дата15.05.2017
Размер42.73 Kb.
ТипВикторина
МОУ «Вознесеновская СОШ»

Музыкальная викторина в 5 классе “What do you

know about music?

(“Что ты знаешь о музыке?”)
Учитель английского языка: Михайлова Т. Л.

Март 2009



Тема мероприятия: What do you know about music?

Цели мероприятия:

1. Развитие навыков и умений аудирования;

2. Формирование навыков и умений устной речи;

3. Развитие языковой догадки;

4. Формирование лингвострановедческой компетенции;

5. Повышение интереса учащихся к изучению английского

языка.
Задачи мероприятия:


  1. Повторение пройденного материала по теме “Музыка”, “Музыкальные инструменты” в неформальной обстановке при помощи игр и конкурсов;

  2. Тренировка изученных речевых моделей предложений в устной речи;

  3. Знакомство с некоторыми композиторами, их происхождением, их музыкальными произведениями;

  4. Знакомство с различными музыкальными жанрамивведение НЛЕ (Styles of music);

  5. Аудирование биографии П.И. Чайковского.


Оборудование (дополнительные пособия): наглядный материал, дидактические карточки, листы ответов, магнитофон.
Ход мероприятия.
I. Приветствие. Ситуативная беседа.

T. Good afternoon, students!

Cl. Good afternoon, teacher!

T. At today’s lesson we are going to achieve two purposes at once: we will get an aesthetic pleasure and we’ll learn a lot of useful things.

Today we’ll turn our attention to the marvelous form of art…

(Тихо звучит красивая классическая музыка – Штраус “Весенние голоса”)

So can you tell me now what we are going to speak about?



Cl. We’ll speak about music, won’t we?

T. Yes, we will. We’ll discus music, we’ll do different quizes and many more interesting activities at the lesson.

II. Речевая разминка.

T. What did you feel listening to this piece of music?

P1. I felt some joy, happiness.

P2. I thought about nature.

P3.

T. What colours did you imagine?

P1. I saw a blue colour.

P2. Green.

P3.

T. What do you feel listening to music in general?

P1. I am very merry when I listen to music.

P2. I listen to music when I’m sad.

P3.

T. Are you fond of music? – P1,2,3

Do you enjoy dancing? – p1,2,3

Who is your favourite singer? …

Do you like classical music? …

What do you know about music? …

To see your knowledge in music and in the English language, to get a lot of pleasure we’ll have a competition.



III. Организационный момент.

T. To continue our lesson you are to divide in two teams. You’ll take part in a very interesting competition. You should work hard to help your team to win. Be creative and attentive. Let’s get down to the game!

Деление класса на две команды для проведения дальнейших музыкальных конкурсов, объяснение правил викторины.



IV. Основная часть мероприятия.

Task 1: “Music styles”

T. You are to name different styles of music, of course, you must tell words in English. The team that is the last to say a word will be a winner.

По очереди команды называют различные музыкальные жанры, на английском языке. Повторы не допускаются. Побеждает команда, которая последней назовет слово. Победитель получает 5 баллов, проигравшая команда зарабатывает 4.


Task 2: “Are you good at music styles?”

T. Now you will listen to 10 pieces of music (short fragments). The team which gives more correct answers will win this quiz. Please, write your answers on these sheets of paper. You can see the genres of music on the blackboard. Don’t be too noisy!

Учащимся предстоит познакомиться с различными музыкальными стилями, которые они не знали как произносить на английском языке. Все жанры написаны на доске. Сначала учитель проводит первичную фонетическую тренировку. Затем учащиеся прослушают 10 различных отрывков из известных музыкальных произведений, написанных в разных музыкальных жанрах. Задача команд записать на листочек как можно больше жанров, которые им удалось узнать. Записывать они должны в том порядке, в котором им предлагаются отрезки. Команда, давшая наибольшее количество правильных ответов зарабатывает 5 баллов, проигравшая 4.


Правильные ответы:



  1. Latino

  2. pop

  3. rap

  4. rock-‘N’-roll

  5. rock

  6. country

  7. techno

  8. blues

  9. electronique music

  10. classical music


Task 3: “Composers”

T. And now we’ll speak about classical music. What famous composers do you know?

Команды по очереди называют имена и фамилии известных им композиторов классической музыки. Побеждает команда, которая последняя назовет имя композитора. Победитель получает 5 баллов, проигравшая команда зарабатывает 4.



T. Now I’ll give you cards. Your task is to match the names of composers and with the manes of the countries in which they lived.

Команды получают карточки с заданием соединить имена композиторов и названия стран, где они жили. Команда, давшая наибольшее количество правильных ответов зарабатывает 5 баллов, проигравшая 4.


Правильные ответы:

  1. Bach – Germany

  2. Beethoven – Germany

  3. Chopin – Poland

  4. Grieg – Norway

  5. Mozart – Austria

  6. Puccini – Italy

  7. Schubert – Austria

  8. Verdi – Italy


Task 4: “Guess the melody”

T. Listen to three pieces of music and say who its composer is. Use your imagination, knowledge or just try to guess.

Команды прослушают три отрывка из произведений Бетховена, Моцарта и Чайковского. Им предлагается определить, какое произведение принадлежит тому или иному композитору.

Порядок прослушивания музыкальных отрывков:


  1. Beethoven – a symphony

  2. Mozart – Rondo

  3. Tchaikovsky – the Spanish dance.

Команда, давшая наибольшее количество правильных ответов зарабатывает 5 баллов, проигравшая 4.
Task 5: “Musical instruments”

T. At long last, let’s turn our attention to musical instruments. I’ll show you the pictures of different musical instruments. Your teams will give answers one by one. You earn 1 point for every correct answer.

Командам предлагается назвать изображенные на картинках музыкальные инструменты. Каждая команда называет инструмент (конечно, на английском языке) по очереди. Если одна из команд не может назвать инструмент по-английски, то другая команда получает возможность заработать дополнительный балл, назвав слово. За каждый правильный ответ команды получают по одному баллу.

- a guitar

- a piano

- a violin

- a balalaika

- Russian gusli

- a drum


- a flute

- a trumpet

- an accordion

- a tuba
Task 6: “What do you know about Tchaikovsky?” (listening comprehension)



T. And again we’ll turn our attention to classical music. You’ll listen to some

information about our famous Russian composer Pyotr Ilyich Tchaikovsky.

You will hear the text twice. Then you will have several minutes to do the task.

I’ll give you the tests. Please, study them carefully before you will listen to the text.


P. Il. Tchaikovsky.

P. Il. Tchaikovsky was an outstanding Russian composer. He was born in Votkinsk in 1840. Pyotr Ilyich graduated from the Petersburg Conservatoire in 1866. He was the best pupil of Anton Rubinstein. When the Moscow Conservatoire was founded he Pyotr Ilyich became a professor there. He created wonderful music: ten operas, three ballets, six symphonies, seven large symphonic poems and many other musical pieces.

“Eugene Onegin, a new type of opera, was a great success all over the world. His “Swan Lake”, “the Nutcracker”, “The sleeping Beauty” are musical masterpieces. Besides, Tchaikovsky was a great conductor.
A quiz.

Tchaikovsky P. I.


Choose the correct answer:

1. Pyotr Ilyich was born (родился) in … .

a) 1840

b) 1814


c) 1940

d) 1480
2. Tchaikovsky was the best pupil of … .

a) Mozart

b) Prokofiev

c) Anton Rubinstein

d) Van Cliburn


3. When the Moscow Conservatoire was founded (была основана) Tchaikovsky became (стал) a … there.

a) student

b) professor

c) teacher

d) manager
4. He created such masterpiece as … (он создал такой шедевр, как …)

a) “Swan Lake”

b) “The marriage of Figaro”

c) “Romeo and Juliet”

d) “The Magic Flute”
5. Pyotr Ilyich wrote (написал) … .

a) a lot of poems

b) ballets, operas, symphonies

c) seven letters



d) a dictation
V. Подведение итогов мероприятия.

T. To conclude, tell us, please, what you learned at today’s lesson? If you learnt something new for you, say what was it.

P1, 2, 3 …

T. Did you like the lesson?

P1, 2, 3 …

T. Thank you for the lesson. Good-bye!

Cl. Good-bye!

  • Оборудование (дополнительные пособия)
  • III. Организационный момент. T.
  • IV. Основная часть мероприятия. Task 1: “Music styles” T.
  • Task 2: “Are you good at music styles” T.
  • Task 3: “Composers” T.
  • Task 4: “Guess the melody” T.
  • Task 5: “Musical instruments” T.
  • Task 6: “What do you know about Tchaikovsky” (listening comprehension) T.
  • V. Подведение итогов мероприятия. T.