Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Главная страница


Курс посвящен культурной и политической истории русской послереволюционной эмиграции в межвоенный период. В нем будут обсуждаться следующие вопросы: Какой именно смысл вкладывается в понятие «русская эмиграция»




Скачать 91.74 Kb.
Дата08.07.2017
Размер91.74 Kb.
History of the Russian Emigration:

People, Places and Politics

Higher School of Economics (Moscow) – Faculty of History (Fall 2013)

Instructor: Martin Beisswenger

(martin.beisswenger@gmail.com)




Course Description:

This course will examine the cultural and political history of the Russian post-revolutionary emigration during the interwar years.

We will ask questions, such as: What exactly was the Russian emigration? How did Russian émigrés conceive of themselves and their culture? How did Russian émigrés maintain their “Russian” identity? What did “Russian” mean for them? How did their identity change over time? How did they see the Soviet Union? How did they see their host countries? What types of interaction took place? Which political projects did Russian émigrés develop?

The focus of the course will be on politics and culture, including literature, philosophy, and religion. We will study prominent individuals and their biographies, but will also examine the experience of “ordinary people” and questions of everyday life. Particular attention will be paid to how people’s lives were shaped by their local environment and the varieties of the Russian émigrés’ experience.



Описание курса:

Курс посвящен культурной и политической истории русской послереволюционной эмиграции в межвоенный период. В нем будут обсуждаться следующие вопросы: Какой именно смысл вкладывается в понятие «русская эмиграция»? Как русские эмигранты воспринимали себя и свою культуру? Каким образом русские эмигранты пытались сохранить свою «русскую» идентичность? Что вообще для них означало быть «русским»? Как их идентичность изменялась со временем? Каким они видели Советский Союз? Как они воспринимали те страны, в которых они проживали? Каким образом они взаимодействовали с окружающей культурной средой? Какие политические проекты были выдвинуты русскими эмигрантами?



Главное внимание в курсе будет обращено на политику и культуру, включая литературу, философию и религию. Мы рассмотрим видных представителей русской эмиграции и их биографии, но также проанализируем жизнь «обычных» эмигрантов и вопросы их повседневного существования. Мы обратим особое внимание на то, как культурное окружение и различный опыт русских эмигрантов повлияли на их жизнь.

Course aims and learning objectives:

  • to introduce students to the history and significance of the Russian emigration as a cultural and political phenomenon and its historiography

  • to gain knowledge of life and work of prominent Russian émigré writers and thinkers

  • to develop skills in close reading, critical evaluation and analysis of key Russian émigré texts and relevant secondary literature

  • to enable students to explore the topic of Russian emigration further and to relate it to Russian, Soviet and European culture

  • to enhance students’ foreign language skills and apply them to individual research and presentations


В результате освоения дисциплины студент осваивает следующие компетенции:


Компетенция

Код по ФГОС/ НИУ

Дескрипторы – основные признаки освоения (показатели достижения результата)

Формы и методы обучения, способствующие формированию и развитию компетенции

Способен работать с информацией: находить, оценивать и использовать информацию из различных источников, необходимую для решения научных и профессиональных задач (в том числе на основе системного подхода)

СК-6

Способен выявлять, сопоставлять и анализировать информацию из различных источников, таких как мемуары, художественные произведения, философские работы и политические программы, а также из аналитической секундарной литературы

Лекции, семинары, самостоятельная работа

Способен грамотно строить коммуникацию, исходя из целей и ситуации общения

СК-9

Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в дискуссиях

Семинары

Способен понимать и анализировать мировоззренческие, социально и личностно значимые проблемы и процессы, происходящие в обществе

СЛК-6

Способен анализировать происхождение, культурное значение и политическое и культурное наследие русской эмиграции

Лекции, семинары

Способен ориентироваться в системе общечеловеческих ценностей и ценностей мировой и российской культуры, понимает значение гуманистических ценностей для сохранения и развития современной цивилизации.

СЛК-9

Способен оценивать культурное, политическое и философское наследие русской эмиграции

Лекции, семинары, самостоятельная работа

способность к письменной и устной коммуникации на государственном и иностранных языках

ПК 2

Способность читать источники и исследовательскую литературу на английском языке и ясно формулировать свои мысли на языке во время дискуссии. Умение письменно излагать свои идеи и поставленную проблему на английском языке

Семинары, рецензии, самостоятельная работа

способность к использованию иностранного языка для поиска и анализа иностранных источников информации

ПК3

Способен читать источники и аналитические материалы на английском языке, понимать и анализировать смысл прочитанного

Семинары, самостоятельная работа

способность использовать навыки работы с информацией из различных источников для решения профессиональных и социальных задач

ПК 9

Способен анализировать информацию из письменных источников различного происхождения, а также использовать как исторический источник фотографии, живопись и видео-материалы

Лекции



Assignments, tests and grades:

In order to receive a passing grade on this course you will have to:



  • participate regularly in class discussions,

  • do all the required readings,

  • write one book review (2-3 pages) on a monograph of your choice (and in consultation with the instructor) related to the topic of our course,

  • pass a final test (“zachet”).

Participation in class and the book review will count for 30% of your final grade each, while the final test determines the remaining 40% of your grade.


Attendance:

This is a lecture and discussion course. You will be expected to have done the reading assignments and participate in class discussions. Attendance is mandatory, and you must be on time and prepared. You can have one unexcused absence throughout the course. More absences will lower your course grade. More than three unexcused absences will result in a failing grade for the course. Arriving more than 15 minutes late in class counts as an unexcused absence as well. It is your responsibility to make up missed work, or to meet with the instructor to go over lectures or assignments that were covered while you were absent.



Academic Integrity:

As in all university courses, students are required to maintain the personal integrity of their work at all times. In this class, any instances of major plagiarism on any assignment may result in a failing grade in the course and in referral to the Faculty’s Dean’s Office. Plagiarism includes submitting a paper written or significantly revised by someone else, lifting ideas or words from sources without giving credit, quoting without the use of quotation marks, or any other borrowing of materials or writing skills without appropriate acknowledgement. Please come and see me if you are ever unclear about what constitutes plagiarism or how to avoid it. See also: http://www.hse.ru/org/hse/antiplagiat_info/plagiat



Course program:

WEEK ONE – Introduction: Emigration – Concepts and Approaches. [Lecture/Seminar]

WEEK TWO – Prologue: Civil War and Exile (Ivan Bunin’s Cursed Days). [L/S]

WEEK THREE – Places: Berlin. [L]

WEEK FOUR – People: Vladimir Nabokov. [S]

WEEK FIVE – Places: Paris. [L]

WEEK SIX – People: Nikolai Berdiaev.[S]

WEEK SEVEN – Places: Prague. [L]

WEEK EIGHT – People: Marina Tsvetaeva.[S]

WEEK NINE – Politics of the Russian Emigration. [L]

WEEK TEN – People: The Eurasianists and their Critics [S]

WEEK ELEVEN – Epilogue: Vasilii Aksenov’s Island of Crimea. [S]




Тематический план учебной дисциплины:




Название раздела

Всего часов

Аудиторные часы

Самостоя­тельная работа

Лекции

Семинары

Практические занятия

1

Introduction: Emigration – Concepts and Approaches

2

2







1

2

Prologue: Civil War and Exile (Ivan Bunin’s Cursed Days)

2

2







1

3

Places: Berlin

2

2







1

4

People: Vladimir Nabokov

2




2




1

5

Places: Paris

2

2







1

6

People: Nikolai Berdiaev

2




2




1

7

Places: Prague

2

2







1

8

People: Marina Tsvetaeva

2




2




1

9

Politics of the Russian Emigration

2

2







1

10

People: The Eurasianists and their Critics

2




2




1

11

Epilogue: Vasilii Aksenov’s Island of Crimea

2




2




1




Итого

22

12

10




11



WEEK ONE – Introduction: Emigration – Concepts and Approaches.

Secondary Literature:

Raeff, Marc. Russia Abroad: A Cultural History of the Russian Emigration, 1919-1939. New York: Oxford University Press, 1990 [pp. vii-viii (Preface), 3-15 (Introduction)]

Glad, John. Russia Abroad: Writers, History, Politics. Tenafly, N.J.: Hermitage & Birchbark Press, 1999 [pp. 11-31].

Hsu, Chia Yin. “Diaries and Diaspora Identity: Rethinking Russian Emigration in China.” Kritika: Explorations in Russian and Eurasian History, vol. 11, no. 1 (Winter 2010): 127-144.

WEEK TWO – Prologue: Civil War and Exile (Ivan Bunin’s Cursed Days).

Primary Source:

Bunin, Ivan. Okaiannye dni. Vospomninaniia. Stat’i. Moscow: Sovetskii pisatel’, 1990 [excerpts].
Secondary Literature:

Raeff, Marc. Russia Abroad: A Cultural History of the Russian Emigration, 1919-1939. New York: Oxford University Press, 1990 [pp. 16-46 (“The Humiliated and the Insulated: Exile”)].



WEEK THREE – Places: Berlin.

Primary Sources:

Erenburg, Ilia. Liudi, gody, zhizn’. Vol. 3 [excerpts]. [III,1-2, 4, 7]

Gul, Roman. Ia unes Rossiiu: Apologiia Emigratsii. Vol. 1: Rossiia v Germanii. Moscow: B.S.G.-PRESS, 2001 [excerpts].


Secondary Literature:

Beyer, Thomas R. Jr. “The House of the Arts and the Writers’ Club: Berlin 1921-1923.” In Russian Berlin: Publishers and Writers, ed. Thomas R. Beyer Jr., Gottfried Kratz, and Xenia Werner. Berlin: Berlin Verlag A. Spitz, 1987: 9-35.

Williams, Robert C., Culture in Exile: Russian Émigrés in Germany, 1881-1941. Ithaca: Cornell University Press, 1972 [excerpts].

WEEK FOUR – People: Vladimir Nabokov.

Primary Sources:

Nabokov, Vladimir. Rasskazy [http://nabokov.niv.ru/nabokov/rasskaz/rasskaz.htm] [stories: “Draka”, “Putevoditel’ po Berlinu”, “Britva”]

Nabokov, Vladimir, Speak, Memory: An Autobiography Revisited. New York: G.P. Putnam’s Sons, 1966 [chapter 14: “Exil”] (or Russian translation).


Secondary Literature:

Cornwell, Neil. “From Sirin to Nabokov: The Transition to English.” In The Cambridge Companion to Nabokov, ed. Julian W. Connolly. Cambridge: Cambridge University Press, 2005: 151-169.

Dolinin, Alexander. “Nabokov as a Russian Writer.” In The Cambridge Companion to Nabokov, ed. Julian W. Connolly. Cambridge: Cambridge University Press, 2005: 49-64.

WEEK FIVE – Places: Paris.

Primary Source:

Berberova, Nina. Kursiv moi. Moscow: Soglasie, 1996 [excerpts].
Secondary Literature:

Johnston, Robert H. “New Mecca. New Babylon.” Paris and the Russian Exiles, 1920-1945. Kingston and Montreal: McGill-Queen’s University Press, 1988 [excerpts].

Livak, Leonid. How It Was Done in Paris: Russian Émigré Literature and French Modernism. Madison: University of Wisconsin Press, 2003 [chapter 1].

WEEK SIX – People: Nikolai Berdiaev.

Primary Sources:

[Berdiaev, N.A.] “Dukhovnye zadachi russkoi emigratsii.” Put’: Organ russkoi religioznoi mysli, no. 1 (Sept. 1925): 3-8.

Iswolsky, Helen. Light Before Dusk: A Russian Catholic in France, 1923-1941. New York: Longmans, Green and CO., 1942 [chapter VII: The House in Clamart].


Secondary Literature:

Finkel, Stuart. “Nikolai Berdiaev and the Philosophical Tasks of the Emigration.” In A History of Russian Philosophy, 1830-1930: Faith, Reason, and the Defense of Human Dignity, ed. G.M. Hamburg and Randall A. Poole. Cambridge: Cambridge University Press, 2010: 346-362.

Gaidenko, Piama P. “The Philosophy of Freedom of Nikolai Berdiaev.” In Russian Thought after Communism: The Recovery of a Philosophical Heritage, ed. James P. Scanlan. Armonk, N.Y.: M.E. Sharpe, 1994: 104-120.

Lowrie, Donald A. Rebellious Prophet: A Life of Nicolai Berdyaev. New York: Harper & Brothers, 1960 [excerpts].



WEEK SEVEN – Places: Prague.

Primary Sources:

Glenny, Michael and Norman Stone (eds.). The Other Russia. The Experience of Exile. New York: Viking, 1991 [chapters 32-33].

Meisner, Dmitrii. Mirazhi i Deistvitel’nost’: Zapiski Emigranta. Moscow: Izdatel’stvo Agenstva pechati Novosti, 1966 [pp. 124-137, 156-180, 202-208, 273-289].


Secondary Literature:

Andreyev, Catherine and Ivan Savický. Russia Abroad: Prague and the Russian Diaspora, 1918-1938. New Haven: Yale University Press, 2004 [pp. ix-xxiv, 1-27, 33-44, 51-74, 117-130, 151-158, 190-198].

Chinyaeva, Elena. Russians outside Russia: The Émigré Community in Czechoslovakia, 1918-1938. Munich: R. Oldenbourg Verlag, 2001 [chapters 2: “The Russian Emigration to Czechoslovakia: Development of the Russian Action” and 5: “Russian Émigrés and Czechoslovak Society: Uneasy Relations”].

WEEK EIGHT – People: Marina Tsvetaeva.

Primary Sources:

Tsvetaeva, Marina. “Spasibo za dolguiu pamiat’ liubvi…” Pis’ma k Anne Teskovoi, 1922-1939, ed. G. Vanechkova. Moscow: Russkii put’, 2009 [excerpts].

Tsvetaeva, Marina. “Stikhi k Chekhii.” In Sobranie Sochinenii v semi tomakh. Vol. 2. Moscow: Ellis Lak, 1994: 346-362.


Secondary Literature:

Karlinsky, Simon. Marina Tsvetaeva: The Woman, Her World and Her Poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 1985 [chapters 6: “In Czechoslovakia” and 9: “The last ten years in Paris”].

Lemelin, Christopher W. “Homeland and Exile in Marina Tsvetaeva’s Poems to Bohemia.” Canadian Slavonic Papers, vol. 52, no. 1-2 (March-June 2010): 95-111.

WEEK NINE – Politics of the Russian Emigration.

Primary Sources:

Il’in, I.A. “Belaia ideia.” [1926] In O griadushchei Rossii: Izbrannye stat’i. Moscow: Voenizdat, 1993: 339-349.

Miliukov, P.N. Tri platformy Respublikansko-Demokraticheskikh ob’’edinenii (1922-1924). Paris: RDO, 1925 [excerpts].

Ustrialov, N.V.. “Patriotica.” In Smena vekh: Sbornik statei. Prague, 1921: 52-71.
Secondary Literature:

Weiss, Claudia. “Russian Political Parties in Exile.” Kritika: Explorations in Russian and Eurasian History, vol. 5, no. 1 (Winter 2004): 219-232.

Omel’chenko, N.A. V poiskakh Rossii: Obshchestvenno-politicheskaia myslrusskogo zarubezhia o revoliutsii 1917 g., bolshevizme i budushchikh sudbakh rossiiskoi gosudarstvennosti (istoriko-politicheskii analiz). St. Petersburg: Izdatel’stvo Russkogo Khristianskogo gumanitarnogo instituta, 1996 [“Vvedenie” (pp.6-58)].

WEEK TEN – People: The Eurasianists and their Critics.

Primary Sources:

Savitskii, P.N. “Evraziistvo.” Evraziiskii Vremennik 4 (1925): 5-23.

Struve, P.B. “Dnevnik politika. 210 (9). Evraziiskoe sueslovie.” [1927] In Dnevnik politika (1925-1935). Moscow: Russkii put‘, 2004: 328-330.

Miliukov, P.N. “Eurasianism and Europeanism in Russian History.” In Festschrift Th.G. Masaryk zum 80.Geburtstage. Vol. 1. Bonn: Cohen, 1930: 225-236.
Secondary Literature:

Beisswenger, Martin. “Eurasianism: Affirming the Person in an ‘Era of Faith.’” In A History of Russian Philosophy, 1830-1930: Faith, Reason, and the Defense of Human Dignity, ed. G.M. Hamburg and Randall A. Poole. Cambridge: Cambridge University Press, 2010: 363-380.

Glebov, Sergei. “Science, Culture, and Empire: Eurasianism as a Modernist Movement.” Slavic & East European Information Resources 4 (2003,4): 13-31.


WEEK ELEVEN – Epilogue: Vasilii Aksenov’s Island of Crimea.

Primary Source:

Aksenov, Vasilii. Ostrov Krym. Moscow: Izograf; EKSMO-Press, 2000 [excerpts].
Secondary Literature:

Matich, Olga. “Vasilii Aksenov and the Literature of Convergence: Ostrov Krym as Self-Criticism.” Slavic Review, vol. 47, no. 4 (Winter 1988): 642-651.




Recommended literature:

Bethea, David and Siggy Frank, “Exile and Russian Literature.” In The Cambridge Companion to Twentieth-Century Russian Literature. Ed. Evgeny Dobrenko and Marina Balina. Cambridge: Cambridge University Press, 2011: 195-213.


Livak, Leonid. Russian Émigrés in the Intellectual and Literary Life of Interwar France: A Bibliographical Essay. Kingston and Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2010.




  • Attendance
  • Тематический план учебной дисциплины